5 przepisów na mleko roślinne

Mleko roślinne można kupić w praktycznie każdym supermarkecie. Często jednak pojawia się chęć stworzenia takiego napoju we własnym domu, co okazuje się bardziej opłacalne. Mlek roślinnych jest wiele do wyboru i właśnie dlatego łatwo jest znaleźć takie, do którego wykonania potrzebne składniki już znajdują się w naszych kuchniach.

Mleko kokosowe

Jeden karton, zwłaszcza w sklepach ekologicznych, potrafi przekraczać 10 zł, a smak mleka kokosowego sprawia, że nie chce się poprzestać tylko na jednym. Dobrze jest się zatem zaopatrzyć w wiórki kokosowe i namoczyć je (w ilości 200 gramów) przez całą noc. Rano zalewa się je litrem wody i podgrzewa w garnku do temperatury około 60 stopni. Wtedy idealnie nadają się do zblendowania. Aby uzyskać idealnie gładki płyn należy całość następnie przesączyć przez sitko lub gazę.

Mleko ryżowe

Do przygotowania tego rodzaju mleka wystarczą jedynie 2 łyżki ryżu i litr wody. Dodatkowo zaleca się dosłodzić płyn niewielką ilością (jedną lub dwiema łyżeczkami) słodzika i dodać do całości szczyptę soli dla uwydatnienia smaku. Po opłukaniu ryżu należy włożyć go do gotującej się wody i zmniejszyć gaz, a następnie gotować go przez kolejne dwie godziny. Po tym czasie blenduje się wszystko na gładką masę i przelewa do butelki. W lodówce mleko to zachowuje świeżość jedynie przez dwa dni, warto więc zużyć je jak najszybciej.

Mleko migdałowe

To jedno z najsmaczniejszych mlek. Na jedną szklankę migdałów przypadają około 4,5 szklanek wody. Wszystko blenduje się, później konieczne jest przecedzenie całości przez sitko, aby uniknąć grudek. Najlepiej do mleka dodać kilka łyżek syropu klonowego, który wpłynie pozytywnie na smak, dodając lekko karmelowej nuty. W razie otrzymania zbyt gęstej konsystencji można dodać więcej wody .

Mleko nerkowcowe

Szklankę nerkowców wystarczy zalać trzema szklankami wody, dosłodzić do smaku, a następnie dokładnie zblendować. Także w przypadku tego mleka najlepszym rozwiązaniem jest przelanie całości przez gazę.

Mleko owsiane

2 łyżki oraz 200 mililitrów wody to wszystko, czego potrzebujesz. Przepis jest ekspresowy. Zalane płatki blenduje się około minutę lub dwóch, a potem przesącza przez sitko. Niektórzy lubią dodać nieco soli, albo dosłodzić całość, jednak nie jest to konieczny krok.

Dzięki powyższym przepisom przekonasz się, jak szybko i łatwo z domowych składników otrzymać pyszne mleka roślinne. Natomiast to, co zostanie na gazie po przesączeniu, świetnie nadaje się jako pasta pełna właściwości odżywczych, którą można posmarować naleśniki, racuchy, czy wykorzystać w inny, dowolny sposób. Niezaprzeczalnie stworzenie własnej wersji zdrowego mleka zawsze daje sporą satysfakcję i warto jest spróbować swoich sił w tym procesie.

 

Kwas alfa liponowy – co warto o nim wiedzieć?

ALA, czyli kwas alfa liponowy należy do grupy nasyconych kwasów tłuszczowych i jest substancją, która dobrze rozpuszcza się i w wodzie, i w tłuszczach. Warto wiedzieć, że ludzki organizm potrafi samodzielnie wytwarzać kwas alfa liponowy. Nie zmienia to jednak faktu, że są sytuacje, w których korzystnie byłoby sięgnąć po suplement diety zawierający omawiany składnik. Dotyczy to szczególnie zawodowych kulturystów oraz wszystkich osób uprawiających sport, którym zależy na poprawie swojej wydolności i kondycji fizycznej.

Działanie kwasu alfa liponowego – główne funkcje

Kwas alfa liponowy należy do silnych przeciwutleniaczy, czyli substancji, które wspierają mechanizmy obronne zachodzące w organizmie człowieka. Według wielu naukowców przeciwutleniacze mogą zapobiegać niektórym chorobom, np. cukrzycy i chorobom serca. Osoby odchudzające się docenią fakt, że kwas alfa liponowy przyspiesza proces przemiany tłuszczów i węglowodanów, co jest szczególnie istotne, gdy chcemy pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

 

Wpływ kwasu alfa liponowego na ludzki organizm

Suplement diety zawierający kwas alfa liponowy może okazać się dobrą propozycją dla sportowców i wszystkich osób, które chcą schudnąć lub poprawić swoją kondycję fizyczną. Dlaczego tak się dzieje? Kwas alfa liponowy nie tylko zmniejsza uczucie głodu, ale także sprawia, że treningi stają się bardziej efektywne. Ten efekt szczególnie doceniają zawodowi kulturyści. Szereg korzyści, jakie wykazuje ta substancja, nie ogranicza się tylko do kwestii związanych z naszą wagą i poziomem tkanki tłuszczowej. Co jeszcze robi kwas alfa liponowy?

– Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu, kwas alfa liponowy może opóźniać procesy starzenia się organizmu i pomóc nam dłużej zachować siłę i witalność. Co więcej, wzmacnia on działanie innych antyoksydantów, takich jak witamina E i witamina C.

– Kwas alfa liponowy stymuluje wytwarzanie tlenku azotu, przez co wspiera układ krążenia i poprawia dotlenienie organizmu. Dzięki temu nasza wydolność podczas treningu wzrasta.

– W leczeniu zatruć grzybami lub metalami ciężkimi wykorzystuje się kwas alfa liponowy ze względu na jego działanie odtruwające. Ogólnie przypisuje się mu korzystny wpływ na wątrobę, gdyż wspiera produkcję glikogenu, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy w ludzkim organizmie.

– Ze względu na regulowanie poziomu cukru, kwas alfa liponowy może być pomocny w zapobieganiu jednej ze współczesnych chorób cywilizacyjnych, czyli cukrzycy.

Białko konopne jako przedstawiciel superfood

Białko konopne to niebywale bogate źródło wszelkich niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jeśli jeszcze o nim nie słyszałeś zapraszamy do lektury.

Jak powstaje białko konopne?

Białko konopne wytwarzane jest z ziaren konopi siewnej na skutek poddania ich procesowi tłoczenia oleju. Otrzymuje się w ten sposób substancję oleistą oraz pastę. To właśnie ta druga zostaje całkowicie wysuszona, a następnie zmielona na bardzo drobny, zielony proszek.

Kilka słów o białku konopnym

Białko konopne jest produktem pochodzenia roślinnego charakteryzującą się wysoką zawartością aminokwasów przy niskim poziomie węglowodanów i tłuszczy. Ponieważ nie zawiera w swoim składzie glutenu ani laktozy śmiało mogą sięgać po nie osoby z ich nietolerancją.

Co zawiera białko konopne?

Białko konopne jest proteiną o bardzo bogatym składzie. Znajdziesz w nim między innymi:

–  20 łatwo przyswajalnych aminokwasów niezbędnych do wytwarzania enzymów i rozbudowy tkanki mięśniowej

– wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

–  kwas gamma-linolenowy

– błonnik pokarmowy

– składniki mineralne takie jak magnez (Mg), potas (K), fosfor (P), wapń (Ca) oraz żelazo (Fe)

– karoten

– witaminy z grupy B oraz witaminę A i E.

Dla kogo przeznaczone jest białko konopne?

Zasadniczo rzecz ujmując białko konopne powinno znaleźć się w menu każdej osoby dbającej o swoje zdrowie i szczupłą sylwetkę. Są jednak pewne grupy,  które ze względu na właściwości tej proteiny szczególnie powinny mieć ją na uwadze. Należą do nich:

– weganie i wegetarianie ponieważ białko konopne jest zdecydowanie lepiej przyswajane przez organizm ludzki niż inne białka pochodzenia roślinnego

– osoby regularnie uprawiające sport ponieważ wspomniana proteina przyśpiesza proces zamiany tkanki tłuszczowej w mięśniową, podnosi wytrzymałość fizyczną  oraz skraca czas potrzeby na niezbędną regenerację

– osoby cierpiące na choroby związane z zapaleniem stawów ponieważ  kwas gamma-linolenowy zawarty w tym białku skutecznie łagodzi objawy związane z tą chorobą

– osoby przebywające na diecie ponieważ białko konopne dodane do posiłku nie tylko podnosi jego wartości odżywcze, ale również zapewnia uczucie długotrwałej sytości.

Jak dawkować białko konopne?

Dawkowanie białka konopnego powinno być adekwatne do dziennego zapotrzebowania organizmu na ten składnik. Zalecana dzienna dawka początkowa to 1 łyżeczka sproszkowanej proteiny dodanej do dowolnego posiłku. Maksymalna dawka dobowa to 6 łyżeczek białka przyjmowanych w dawkach podzielonych trzy razy na dobę, czyli po 2 łyżeczki co 8 godzin.